Als je mij een jaar geleden had gesproken, dan was ik mentaal gezien nog een heel ander mens. Ik zag veel beren op de weg en voelde mij niet blij en energiek. Niet vanwege corona, maar een aangeleerd piekerpatroon door de jaren heen. Ik was er klaar mee, tijd voor verandering. Ik wilde mijn energiek, positief en krachtig voelen. In dit blog vertel ik je wat ik er aan gedaan heb om een positiever mens te worden.

De eerste stap

Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ik had veel last van stressklachten. Ik belde op aanraden van vriendinnen de huisarts. Daar ben ik mijn lieve vriendinnen heel dankbaar voor! En ik werd vrijwel meteen doorverwezen naar de psycholoog. Dit vond ik een hele waardevolle aanvulling in mijn proces. Ik leefde namelijk al vrij gezond, maar aan mijn mentale gezondheid had ik nooit zoveel gewerkt. Ik vind dit zeker een aanrader, want je hoeft het immers niet allemaal zelf te doen. En volgens mij ben je er ook allemaal voor verzekerd!

Maar goed, uiteindelijk moest ik zelf veranderen en daarbij hebben de volgende stappen mij enorm geholpen.

Hardlopen

‘Running is therapy.’ Die uitspraak heb ik wel vaker gezien en ik kan inmiddels bevestigen dat dit voor mij ook het geval is. ’s Ochtends vroeg voordat mij dag start of juist na een hectische werkdag even uitrazen. Ik vind het heerlijk. Als je na een werkdag wat spanning opgebouwd hebt in je lichaam, dan is bewegen een natuurlijke reactie om uit de ‘vecht of vlucht’-modus te komen. Het zorgt voor het afvoeren van de opgehoopte stoffen die door de spanning/stress opgebouwd worden. Daarnaast ontspant het je spieren, ondersteund het je weerstand en verbeterd je conditie. Hallo energie!

Dankbaar zijn

Ik raasde altijd door mijn dagen heen en stond er niet bij stil wat er gebeurde. Ik was altijd op zoek naar nieuwe dingen en uitdagingen, terwijl ik de vorige nog niet eens behaald had. Dit koste veel energie. Inmiddels kijk ik daar wel anders tegenaan. Tijdens meditaties of soms gewoon tijdens een mooi moment, voel ik nu veel meer dankbaarheid voor wat ik heb. Ook schrijf ik vaak voor het slapen gaan een aantal dingen op waar ik die dag dankbaar voor ben. Het zou zonde zijn als we daar niet bij stil staan en later pas beseffen hoe mooi het eigenlijk was.

Daarnaast ben ik ook aan het experimenteren met de wet van de aantrekkingskracht. Als je hier meer over wilt weten, dan raad ik je de film ‘The Secret’ op Netflix aan of het boek ‘Master your mindset‘ van Michael Pilarczyk.

Bewuste keuzes maken en doelen stellen

Ik ben bewuster gaan leven. Wat betekent dat ik ben gaan letten op dingen als:

– Op welk slaapritme functioneer ik het beste?
– Welke voedingsmiddelen werken goed voor mijn lichaam en energie?
– Hoeveel dingen plan ik per week?
– Waar besteedt ik mijn tijd aan? Wat wil ik bereiken?

Door doelen en grenzen te stellen besteedt ik mijn tijd aan de dingen die ik graag wil bereiken. Als ik het dan bereik, dan haal ik daar voldoening uit en geeft mij dat energie. Het is zo zonde om doelloos bezig te zijn en daardoor nooit je successen te vieren. Ook is het makkelijker om ergens ‘nee’ tegen te zeggen als dat het behalen van je doel belemmerd.

Één van mijn keuzes was om een studie te gaan volgen tot leefstijlcoach. Dit betekende wel dat ik maandelijks meer hiervoor moest sparen en minder te besteden had aan andere dingen. Ik had namelijk vrij plotseling deze beslissing genomen, maar het was wel een goede investering in mijzelf. Ik moest dus andere dingen opofferen om mijn doel te behalen, maar ook hierbij geldt dat het makkelijker is om iets op te offeren als je weet wat je er voor terug krijgt.

Positief denken

Ik was een echte piekeraar. Ik zag beren op de weg en hield niet echt van spontane dingen. Diep van binnen wilde ik dit wel heel graag, maar ik wist niet hoe. De cirkel moest doorbroken worden. Dit heeft mij het meeste gebracht. Door het lezen van veel boeken, bewuster van mijn gedachten te zijn en dankbaarder te zijn kon ik hier mee aan de slag. Ik raakte steeds meer overtuigd van mijn eigen kunnen. Het was grappig om te merken dat ik mijzelf ging verbeteren als ik een negatieve gedachte had. Ik probeerde dit altijd om te buigen. Niet omdat er geen negativiteit mag zijn, maar het is wel hoe je er mee om gaat. Ook wel het vergroten van je mentale veerkracht genoemd.

Minimaal 70% van onze 120.000 dagelijkse gedachten is negatief. Als je je beseft dat je structureel 3 positieve gedachten tegenover 1 negatieve gedachte moet zetten om dit negatieve patroon te doorbreken, dan is dit wel een uitdaging. Maar ik ben niet vies van een uitdaging, dus ik ging hem aan. En jij kunt dat ook, dat weet ik zeker!

Mijn studie heeft mij ook enorm veel inzichten gegeven en ik hoop anderen hier mee te kunnen inspireren en helpen om deze patronen te doorbreken. Wees je bewust dat wat je nu denkt en wat je voelt, je leven kan bepalen. Dus zorg er voor dat je mooie gedachten en gevoelens hebt!

Liefs Maaike