We hebben allemaal zo onze dingen waar we gelukkig van worden. Maar hoe vaak sta jij daar bij stil? Ik weet van mijzelf dat dit soms niet vaak genoeg doe, terwijl ik juist heel bewust probeer te leven. Het geluk zit vaak in de kleine dingen. In deze blogs lees je wat mij gelukkig maakt.

Bewegen

Zo’n 10 jaar geleden begon ik met fitness. Ik was in mijn puberteit aardig wat kilo’s aangekomen en zorgde niet zo goed voor mijzelf. Mijn schoolgala stond op de planning en ik wilde uiteraard goed voor de dag komen in mijn cocktailjurk. Dus ik besloot: het wordt tijd om meer te bewegen!

Vanaf dat moment (en ook daarvoor) kent mijn sportcarrière veel verschillende pieken en dalen. Als jong meisje begon ik met gym, ballet en voetbal. Daarna ging ik fitnessen, hardlopen en vanaf mijn 18e ontdekte ik yoga. Wat ik wel altijd heb gedaan, is 14 km enkele reis naar school fietsen en dagelijks de hond uitlaten. Momenteel doe ik zo’n 5 ochtenden per week wat yoga, train ik drie keer per week voor het hardlopen van een halve marathon, doe ik hier en daar nog wat krachttraining en wandel ik 1 a 2 keer per dag een half uurtje in mijn werkpauzes. En het doet mij zo goed! Ik kijk er elke dag naar uit dat ik even naar buiten kan om een frisse neus te halen. Ik luister graag de geluiden om mij heen en geniet van al het groen.

Gelukshormoon

Tijdens het sporten komen je gelukshormonen a.k.a. neurotransmitters vrij: endorfine, serotonine en dopamine. De neurotransmitters communiceren met je zenuwstelsel en hebben verschillende uitwerkingen. Endorfine verlaagd je pijn en verhoogd je stemming in positieve zin. Het geeft je dus echt een boost! Serotonine geeft je een gelukkig gevoel. Het reguleert je slaappatroon, stemming en eetlust. Als je je serotonine level een beetje op peil wilt houden, minder dan vooral je stresslevel, alcohol en drugsgebruik. Dopamine is ook wel het beloningshormoon: het geeft je een belonend gevoel wat er voor zorgt dat je langer doorzet en gemotiveerd blijft.

Bij een inspanning van 20 tot 30 minuten komen de gelukshormonen vrij. Je hoeft dus helemaal geen uren te bewegen, maar dagelijks een wandeling kan je al heel goed doen. Dus hup, Netflix uit en gaan!

Liefs, Maaike