De drogist staat er vol mee: supplementen. Supplementen neem je als aanvulling op je voeding om eventuele tekorten aan te vullen. Maar welke supplementen moet je suppleren en waarom? In dit blog vertel ik je meer over vitamine D3 en K2.

Vitamine D3 en K2

Je hebt vast al vaker gelezen dat vitamine D3 een belangrijke vitamine is. Maar wist je ook dat hij beter opgenomen wordt in combinatie met K2? Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die o.a. verantwoordelijk is voor de calciumhuishouding en fosforgehalte in het bloed. Dit circuleert dus continu in het bloed, maar door die circulatie kan er calciumplak ontstaan. Dit kan resulteren in aderverkalking en botontkalking (osteoporose). Vitamine K kan helpen bij het voorkomen van calciumplak en is daarmee van groot belang. Voldoende opname van vitamine D draagt bij aan sterke botten.

Natuurlijke bronnen

Vitamine D wordt grotendeels gevormd in onze huid onder invloed van zonlicht. In de zomermaanden maken we dus vaak als snel voldoende vitamine D aan. Maar in de winter wordt dit al wat lastiger, omdat we ons verstoppen onder dikke lagen kleding en minder buiten komen. Daarnaast vind je het terug in voedingsmiddelen als:

  • Visoliën en vette vis
  • Lever en levertraan
  • Margarine, halvarine, bak- en braadproducten
  • Eieren
  • Melkproducten

De ADH van vitamine D is 5 mcg per dag;

Vitamine K kan bij een gezond lichaam door het lichaam zelf worden gemaakt. Dit gebeurt uit bacteriën in de dikke darm. Echter kunnen baby’s dit nog onvoldoende zelf aanmaken. Je vindt het terug in de voedingsmiddelen:

  • Groene bladgroenten
  • Aardappelen
  • Fruit
  • Kool
  • Vlees en lever
  • Melk en melkproducten
  • Eieren
  • Plantaardige olie
  • Granen en graanproducten

De ADH van vitamine K is voor vrouwen 90 mag en voor mannen 120 mag.

Wanneer suppleren?

Probeer altijd zoveel mogelijk vitamines uit je voeding te halen en dit niet te vervangen met supplementen. Varieer met je eten en eet zo onbewerkt mogelijk om een zo optimaal mogelijke gezondheid te behalen. Maar supplementen kunnen wel een goede aanvulling zijn op je voedingspatroon. Met name voor vegetariërs en veganisten is het raadzaam om dit te suppleren. Echter blijkt in de praktijk dat veel mensen niet aan de ADH komen en onvoldoende vitamine D via hun voeding binnen krijgen. Als je twijfelt kun je altijd contact opnemen met een diëtist of de huisarts.

De keuze is reuze

Ja, het aanbod is enorm! Ik heb contact gehad met een vriendin van mij. Zij is diëtist en orthomoleculair therapeut. Zij raadde mij producten van Vitakruid aan. (NO SPON!). Dus mocht je nog op zoek zijn naar een supplement, dan zou ik je deze zeker aanraden. Het is in druppelvorm.

https://www.vitakruid.nl/categorieen/vitamine-d/vitamine-d3-k2